Musiikin opintopolut
Musiikin opintopolut -tutkimuksessa selvitettiin, kuinka oppilaat ja opiskelijat voivat opiskella ja edetä musiikkikasvatuksessa ja musiikkialan koulutuksessa sekä tarkastellaan opintopolkuja taiteilijan ammattiin ja aktiiviseen kulttuurielämään. Samalla selvitettiin yleistä kuvaa musiikkikasvatuksen ja -koulutuksen tilanteesta Suomessa.
Pääasiallisena kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa olivat opiskelijoiden siirtymät musiikin eri opintotasojen sisällä ja opintotasoilta toiselle: taiteen perusopintojen eri oppimäärissä ja opintojen vaiheissa, siirtymät musiikin toiselle asteelle sekä siirtymät musiikin korkeakouluopintoihin.
Tutkimuksen aikana toteutettiin mittava määrä kyselyitä taiteen perusopetuksen oppilaille sekä ammatillisen koulutuksen ja korkea-asteen opiskelijoille. Hankkeessa keskityttiin erityisesti tämän materiaalin tulkintaan. Aineiston kautta piirtyykin kuva oppilaiden ja opiskelijoiden kokemuksista ja näkemyksistä opintoihinsa liittyen.
Kanerva, Anna, Oksanen-Särelä, Katja, Leppänen, Aino & Kurlin Niiniaho, Ari (2023). Musiikin opintopolut. Cuporen verkkojulkaisuja 70. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.
ISBN 978-952-7200-73-5; ISSN 1796-9263



