Oona Myllyntaus

Projektipäällikkö, FM
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Oona Myllyntaus

Työskentelen projektipäällikkönä Cuporessa ESR:n tukemassa Luovaa osaamista -hankkeessa 2018-2020, Ratkaisumalleja taiteen yhdistämiseksi rakentamiseen. Cuporen osahankkeessa selvitämme luovan suunnittelun ja julkisen taiteen tuotantoa rakennushankkeissa viime vuosikymmeninä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Lisäksi testaamme indikaattoreita taiteen vaikuttavuuden arviointiin taloudellisin, esteettisin ja sosiaalisin ulottuvuuksin. Selvityksen tutkimustuloksia ja indikaattoreita voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnittelussa pyrittäessä parantamaan kaupunkiympäristön laatua nivomalla luova suunnittelu julkisen ja yksityisen sektorin rakennushankkeisiin.
 
Koulutukseltani olen filosofian maisteri Jyväskylän yliopistosta (Nordic Arts and Culture Studies -maisteriohjelma, taidekasvatus, taidehistoria). Valmistelen Helsingin yliopiston Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelmassa kasvatustieteen väitöskirjaa, missä tarkastelen pohjoismaista julkista taidetta oppimisen ja oppimisympäristöjen näkökulmasta. Tässä tutkimustyössä olen paneutunut erityisesti ajattelun taitojen kehittämisen, koulusuunnittelun ja soveltavan estetiikan alan kysymyksiin.
 

Vertaisarvioidut tieteelliset julkaisut

Chapter. Sinquefield-Kangas, R. & Myllyntaus, O. (2018). Herbert Read and the Fourth Industrial Revolution: A visual arts curriculum framework. InSEA eBook Learning through Art: Lessons for the 21st Century? (In press)

Comment. Farnham et al. Early career researchers want Open Science. Genome Biology (2017) 18:221 DOI 10.1186/s13059-017-1351-7

A1 Myllyntaus, O. & Karttunen, S. & Ruokonen, I. & Ruismäki , R. (2017). Julkinen taide osana opiskeluympäristöä: lukiolaisten kokemuksia. Nuorisotutkimus 35, 1-2, 55–78. Taide kaikkien oikeutena. Helsinki: Nuorisotutkimusseura ry.

A1 Myllyntaus, O. (2013). Acquisition and Placement of Public Art in Helsinki Elementary Schools. The European Journal of Social & Behavioural Sciences EJSBS, Volume VII, Design in Mind, 1252–1255.

A1 Myllyntaus, O. (2012). Visual Arts Education Reasoning the Acquisition and Placement of Public Sculptures – Case of the Public Sculptures of the Jyväskylä City Art Collection in 1977-2007. Procedia - Social and Behavioral Sciences - The 5th International Conference of Intercultural Arts Education 2012. Volume 45, Design Learning, University of Helsinki, Finland, 605–614.

G1 MA thesis in Art Education. Myllyntaus, O. (2009). OUR ART. The reasoning for the acquisition and placing of the public sculptures of the Jyväskylä City Art Collection in 1977-2007. University of Jyväskylä, Department of Art and Culture Studies.


Muut julkaisut

Myllyntaus, O- (2018). Taide pitkä, käsitykset vanhat – mikä tekee taiteesta meille niin tärkeää? Cuporen blogi, 29.10.2018.

Myllyntaus, O. (2018). Taide käyttöön – kuinka tuoda taide kiinteäksi osaksi kaupunkirakentamista. LinkedIn, 31.8.2018.

Myllyntaus, O. (2018). Why to Use Public Art in Teaching? Four Reasons. LinkedIn, 31.3.2018.

Myllyntaus, O. (2018). Julkisen taiteen potentiaali yliopistokampuksella. LinkedIn, 15.1.2018.

Myllyntaus, O. (2017). Seinien lailla myös julkinen taide on pedagogiikkaa kouluissa. LinkedIn, 24.10.2017.

Myllyntaus, O. (2015). The Teachings of Rapid Urbanisation: No City or School without New Technologies. Article for the research project Education for a Changing World by the Finnish Innovation Fund Sitra.

Myllyntaus, O. (2015). Nuoret onnistumisesta vapaalla alueella: Nykytaidetriennaali Eksperimenta! 2014 Tallinnassa. Stylus: Taidekasvatuslehti. 2015, 1, 30–31.

Myllyntaus, O. (2014). Taidenavigaattori 2 – kaupunkitaidetta oppilaslähtöisesti. Stylus: Taidekasvatuslehti. 2014, 1, 32–33. 

Urpo-Koskinen, M., Korpijaakko, K. & Myllyntaus, O. (2014). Kaupunkitaidetta. Yhdessä. Urban konst. Tillsammans. Urban Art – Together. Taidenavigaattori 2 - Nykytaidekasvatuksen kehittämishankkeen julkaisu.

Asiantuntemusta taiteen, kulttuurin ja kasvatustieteen tutkimuksesta väitöskirja- ja gradutöiden pohjalta, työkokemus tilaustutkimus- ja julkaisutoiminnasta

- Taiteen ja kulttuurin tutkimuksen alueelta tunnen erityisesti pohjoismaisen taiteen, julkisen taiteen ja kaupunkitaiteen sekä taidekasvatuksen tutkimuskenttää ja ajankohtaisia ilmiöitä.

- Kasvatustieteellinen osaamiseni kattaa taito- ja taideaineiden opetuksen ja tutkimuksen sekä aikuiskoulutuksen pedagogisia ja tutkimuksellisia sisältöjä ja menetelmiä.  

Olen työskennellyt viimeksi aineopettajajärjestön toiminnanjohtajana. Nykytaiteen alueella olen toiminut mm. projektisihteerinä OPH:n tukemassa valtakunnallisessa kehittämishankkeessa ja tehnyt yleisötutkimusta taidesäätiölle. Olen arvioinut taiteen maisterin opinnäytteen (Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) sekä toiminut vertaisarvioijana tiedejulkaisulle, Journal of Arts Management, Law and Society.


Viimeisimmät luottamustehtävät

Lasten ja nuorten taiteen ja kulttuurin edistäminen mm. Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiön neuvottelukunnassa Kuvataideopettajat ry:n edustajana (2015–2018)


Täydennyskoulutus

Opettajan pedagogiset opinnot. Opinnot suuntautuvat erityisesti aikuiskoulutuksen tehtäviin (2013–2014)

Aalto PRO:n koulutusohjelmassa ja oman startupin perustamisen kautta hankittu taide- ja kulttuurialan yrittäjyyden asiantuntemus (2011–2012)

Viestintä- ja informaatiotieteiden erikoistumisopinnot. Kansainvälinen tuottaja kulttuurialalla (2004)