Sakarias Sokka
Erikoistutkija, YTT, FM, dos.Esittely
Olen työskennellyt Cuporessa erikoistutkijana toukokuusta 2016 lähtien. Työssäni toimin sekä tutkimushankkeista vastaavana tutkijana että tutkimustiimin jäsenenä useissa hankkeissa. Ajankohtaiset tutkimushankkeeni liittyvät etenkin valtion taide- ja kulttuurirahoitukseen, vaikuttavuuteen, ja taide- ja taiteilijapolitiikkaan. Cuporessa olen johtoryhmän sekä tutkimuksen johtoryhmän jäsen ja kesästä 2023 alkaen varajohtaja.
Olen myös kulttuuripolitiikan dosentti Jyväskylän yliopistossa. Väittelin vuonna 2012. Peruskoulutukseltani olen historiantutkija (FM) ja sosiologi (YTM).
Kuulun kulttuuripolitiikan pohjoismaisen tieteellisen journaalin toimituskuntaan. Toimin sen päätoimittajana nelivuotiskauden 2017-2021. Vuodet 2017-2022 olin Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seuran hallituksen jäsen.
Ennen nykyistä tehtävääni työskentelin Jyväskylän yliopistossa (2004–2016) kulttuuripolitiikan maisteriohjelman opetus- ja kehitystehtävissä (assistentti, yliopistonopettaja, yliopistonlehtori), tutkijana, sekä vuosina 2014–2015 myös yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuskoordinaattorina. Yliopistotehtävieni rinnalla olin myös yli seitsemän vuoden ajan (2007–2014) SKR:n Keski-Suomen rahaston asiamies.
-
Tutkimushankkeet
Avaa Sulje-
2024 — 2025 (tutkimus käynnissä)
Taide ja taiteilijat
Visuaalisten taiteenalojen toimialarakenteet menestyksen edistäjänä
Taide- ja taiteilijapoliittisesta näkökulmasta sekä vos-rakenteen näkökulmasta tarkastelleet selvitykset ovat osoittaneet, että taiteellisen työn rakenteet visuaalisten taiteiden toimialalla ovat huomattavasti heikommat kuin monella muulla taiteen toimialalla. Tämä heijastuu myös ammattitaiteilijoiden työskentelyedellytyksiin. Visuaalisten alojen ammattitaiteilijoiden kokonaistulot ovat matalammat ja työhyvinvointi on heikompaa kuin monilla muilla taiteenaloilla. Jotta toimiala säilyy elinvoimaisena ja kuluttajat voivat jatkossakin käyttää visuaalisten taiteiden palveluja, toimialan rakenteita tulee kehittää kestävästi myös ammattitaiteilijoiden tarpeet huomioiden. Visuaalisten taiteenalojen toimialarakenteet menestyksen edistäjänä -kehittämishanke vastaa tähän kehittämistarpeeseen. Menetyksellä tarkoitetaan tässä sitä, että ammattitaiteilijat pystyvät tulemaan toimeen ja kehittymään ammatissaan pitkäjänteisesti.
-
2023 — 2025 (tutkimus käynnissä)
Tekijänoikeus
Tieteelliseen tutkimukseen liittyvät tekijänoikeuskysymykset
Cupore toteuttaa vuosina 2023–2025 hankkeen, jossa selvitetään tieteelliseen tutkimukseen liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä.
-
2020 (tutkimus käynnissä)
Taide ja taiteilijat
Taiteilijana Suomessa
Taiteilijana Suomessa on jatkuva tutkimushanke Suomessa toimivien ammattitaiteilijoiden tilanteesta ja yhteiskunnallisesta asemasta.
-
2020 (tutkimus käynnissä)
Rakenteet ja rahoitus
Valtion rahoitus kulttuurille Suomessa
Cuporessa kerätään tietoa valtion kulttuurille allokoimasta rahoituksesta. Tavoitteena on tuottaa taiteen ja kulttuurin rahoitustietoa läpinäkyvästi ja helposti saataville sekä luoda metodologiaa ja tietopohjaa julkisen kulttuurirahoituksen pitkittäisseurannan kehittämiseksi.
-
2018 — 2027 (tutkimus käynnissä)
Tuotanto ja tapahtumat
Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden seuranta ja arviointi
Oulu on yhdessä 39 kumppanikunnan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Oulu2026 on pitkäkestoinen kulttuuriin perustuva kaupunkikehittämisen hanke. Korkeatasoisen kulttuuriohjelman rinnalla Oulu2026:n päätavoite on kulttuuri-ilmastonmuutos: avoimempi ja vahvempi yhteys ihmisten välille sekä pysyvästi rikkaampi kulttuurielämä pohjoisella alueella.
-
2015 (tutkimus käynnissä)
Taide ja taiteilijat
Taiteen ja kulttuurin barometri
Taiteen ja kulttuurin barometri on vuosittain toteutettava kyselytutkimus, joka seuraa taiteilijoiden toimintaedellytyksiä ja tuo esiin eri taiteenaloilla toimivien ammattilaisten näkemyksiä ajankohtaisiin kysymyksiin ja ilmiöihin.
-
2022 — 2023
Rakenteet ja rahoitus
Kulttuurialan Covid-19 pandemian jälkeinen palautuminen ja muutos pohjoismaissa
-
2022 — 2023
Arviointi ja kehittäminen
Tieteen tiedotus ry: Toiminta, asema ja vaikuttavuus tiedeviestinnän kentällä
-
2022 — 2023
Taide ja taiteilijat
VISMA - Selvitys visuaalisten taiteiden rahoituksesta, rakenteista ja kehittämistarpeista
Visuaalisten taiteiden aloilla työskentelyä ja työn tulosten välitystä tukevat rakenteet on Suomessa todettu muita taiteenaloja heikommiksi. Cupore toteuttaa vuonna 2022 selvityksen, jonka tavoite on tuottaa yleiskuva visuaalisten taiteiden toimialasta ja kehityssuunnista. Visuaalisilla taiteilla tarkoitetaan kuvataiteita, valokuvataidetta, mediataidetta, kuvitustaidetta ja sarjakuvaa.
-
2022 — 2024
Kunnat ja alueet
TaMu - Alueellinen taidemuseotehtävä osana kuntien kulttuuritoimintaa
Cupore toteuttaa vuosina 2022–2024 opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää alueellista kehittämistehtävää. Kehittämistehtävä keskittyy alueelliseen taidemuseotehtävään osana kuntien kulttuuritoimintaa sekä niiden vuorovaikutukseen ammattitaiteilijoiden kanssa.
-
2019
Kunnat ja alueet
Jyväskylän kaupungin kulttuuri- ja taidelaitokset osana kaupunkikehitystä ja hyvinvointia
-
2018 — 2019
Yhdenvertaisuus ja osallisuus
Asiallista? (2018-2019)
-
2018 — 2020
Arviointi ja kehittäminen
Taiteen tiedotuskeskusten toiminnan kartoitus ja arviointi
-
2017 — 2019
Kunnat ja alueet
EspooCult
-
2017 — 2019
Kunnat ja alueet
EspooCult
-
2017 — 2020
Arviointi ja kehittäminen
Taiken toiminta-avustusten arviointi taiteenalojen yhteisöille
-
2017 — 2018
Rakenteet ja rahoitus
Suomalaisen taide- ja taiteilijapolitiikan rakenteet, kokonaiskuva ja erityisyydet (2018-2019)
-
2016 — 2017
Yhdenvertaisuus ja osallisuus
Selvitys vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen myönnettävistä valtionavustuksista
-
2016
Arviointi ja kehittäminen
Vaikuttavuus ja sen arviointi taiteen ja kulttuurin kentällä
-
2016 — 2017
Arviointi ja kehittäminen
Cultural and Creative Spillovers
-
2024 — 2025 (tutkimus käynnissä)
Taide ja taiteilijat
-
Cuporen julkaisut
Avaa Sulje- Cuporen julkaisut 2024 Taidemuseot alueensa ja toimialansa kehittäjinä
- Cuporen julkaisut 2024 Yritystuet kulttuurirahoituksen osatekijänä
- Cuporen julkaisut 2024 Oulu2026 - kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta
- Cuporen julkaisut 2023 Hallintosiiloista kumppanuuksiin
- Cuporen julkaisut 2023 Taiteilijana Suomessa: ammattitaiteilijat Suomessa vuonna 2019
- Cuporen julkaisut 2023 Value of art and culture institutions: a case study of Jyväskylä, Finland
- Cuporen julkaisut 2023 Artrepreneurs and the autonomy paradox
- Cuporen julkaisut 2023 ’We have no politics involved in state subsidies!’
- Cuporen julkaisut 2023 Visuaaliset taiteet Suomessa
- Cuporen julkaisut 2023 Tiedeviestinnän ketterä taustatuki
- Cuporen julkaisut 2022 Finnish cultural policy as public funding: Regime view across policy domains
- Cuporen julkaisut 2022 Valtion rahoitus kulttuurille
- Cuporen julkaisut 2022 Luovien alojen koronatuet vuosina 2020 ja 2021
- Cuporen julkaisut 2021 Yrittäjätaiteilijat vapauden, luovuuden ja toimeentulon rajapinnoilla
- Cuporen julkaisut 2021 'Meillä ei ole politiikkaa valtionavustuksissa!'
- Cuporen julkaisut 2021 Taiteilijana Suomessa -tutkimus
- Cuporen julkaisut 2021 Rahapelitoiminnan tuotot kulttuurille vuonna 2019
- Cuporen julkaisut 2021 Mahdollisesti kulttuuria?
- Cuporen julkaisut 2020 Toimialojen edistäjät ja toiveiden tynnyrit
- Cuporen julkaisut 2020 Kaupunkikehittäminen ja kulttuuripolitiikka
- Cuporen julkaisut 2020 Taidepolitiikan kepit ja porkkanat
- Cuporen julkaisut 2020 Taiteilijoiden työ ja toimeentulon muodot
- Cuporen julkaisut 2019 Taide- ja kulttuurilaitokset osana Jyväskylän kehitystä ja hyvinvointia
- Cuporen julkaisut 2019 Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019
- Cuporen julkaisut 2019 Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019
- Cuporen julkaisut 2019 Taiteilijoiden ja taiteen liikkuvuus
- Cuporen julkaisut 2018 EspooCult- faktablad 2: Kultur och tvärsektoriellt samarbete
- Cuporen julkaisut 2018 Espoon kaupungin kulttuuripolitiikka – nykytilan analyysi
- Cuporen julkaisut 2018 EspooCult-tietokortti 2: Kulttuuri ja poikkihallinnollinen yhteistyö
- Cuporen julkaisut 2018 EspooCult -tietokortti 1: Kulttuuri ja kaupunkikehitys
- Cuporen julkaisut 2018 Nuoret taiteentekijät
- Cuporen julkaisut 2018 Aktiiviset osallistujat. Kuntalaiset kulttuuri- ja liikuntapalvelujen kehittäjinä.
- Cuporen julkaisut 2017 Likabehandling och tillgänglighet inom kulturpolitiken i Finland
- Cuporen julkaisut 2017 Equality and Accessibility in Finnish Cultural Policy
- Cuporen julkaisut 2017 Yhdenvertaisuus ja saavutettavuus kulttuuripolitiikassa
- Cuporen julkaisut 2017 CCS: KUULTO and Tampere Together
- Cuporen julkaisut 2017 Taiteilijan työskentelyedellytykset muutoksessa
- Cuporen julkaisut 2017 Yhdenvertainen kulttuuri!
- Cuporen julkaisut 2005 Sisältöä kansallisvaltiolle: Taide-elämän järjestäytyminen ja asiantuntijavaltaistuva taiteen tukeminen
-
Muut julkaisut
Avaa SuljeVERTAISARVIOIDUT ARTIKKELIT
Pyykkönen, Miikka, Kortekallio, Kaisa, Kumpulainen, Kaisu, Luonila, Mervi, & Sokka, Sakarias (2024). ”Kohti kestävää kulttuuria.” Wisdom Letters, 2024(1).
Sokka, Sakarias & Ruokolainen, Olli & Tohmo, Timo (2023), ”Value of art and culture institutions: a case study of Jyväskylä, Finland.” European journal of cultural management and policy, 13.
Jakonen, Olli & Sokka, Sakarias (2023), ”’We have no politics involved in state subsidies!’ Civil servants as political actors within the system of cultural administration.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift 26(2), 105‒125.
Pyykkönen, Miikka, Sokka, Sakarias & Kurlin Niiniaho, Ari (2023), ”Artrepreneurs and the autnonomy paradox.” Cultural Trends. 32 (5), 474-489.
Jakonen, Olli & Sokka, Sakarias (2022), ”Finnish cultural policy as public funding: Regime view across policy domains.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 25(3), 293-313.
Sokka, Sakarias & Badia, Francesco & Kangas, Anita & Donato, Fabio (2021), ”Governance of cultural heritage: towards participatory approaches.” European Journal of cultural management and policy, 11 (1), 4–19.
Jakonen, Olli & Sokka, Sakarias (2021), ”’Meillä ei ole politiikkaa valtionavustuksissa!’: Virkakunnan valta kulttuurihallinnon valtionavustusjärjestelmässä.” Politiikka, 63(3).
Pyykkönen, Miikka & Sokka, Sakarias & Kurlin Niiniaho Ari (2021), ”Yrittäjätaiteilijat vapauden, luovuuden ja toimeentulon rajapinnoilla.” Työelämän tutkimus, 19(1).
Kangas, Anita & Sokka, Sakarias (2015), “Cultural access and activation: Civic participation in local sustainable communities.” Teoksessa: Hristova, Dracisevic-Sesic & Duxbury (eds.) Culture and Sustainability in European Cities: Imagining Europolis. Routledge Studies in Culture and Sustainable Development. Routledge.
Sokka, Sakarias (2014), ”Fakkiutunut hallinto ei ymmärrä kulttuuripoliittista valtaa.” T&E (Tiede ja edistys), no. 3/2014, s. 214–224.
Sokka, Sakarias (2012), ”Vertaisarviointi ja vallankäyttö valtion taidelautakunnissa 1918−1939.” Historiallinen Aikakauskirja, 110(1), 21−34.
Kangas, Anita & Sokka, Sakarias (2011), ”Renforcer la nation en cultivant la population – L’impératif de la politique culturelle finlandaise. ” Teoksessa: Poirrier (toim.) Pour une histoire des politiques culturelles dans le monde 1945-2011. La Documentation française: Paris.
Pyykkönen, Miikka & Simanainen, Niina & Sokka, Sakarias (2009), ”Introduction – O Culture, Where Art Thou? Teoksessa: Pyykkönen, Simanainen & Sokka (toim.) What about Cultural Policy? Interdisciplinary Perspectives on Culture and Politics. SoPhi 114. Minerva: Helsinki/Jyväskylä.
Sokka, Sakarias (2007), “A Socio-historical View of Cultural Policies.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 10(2), 60–81.
Sokka, Sakarias & Kangas, Anita (2007), “At the Roots of Finnish Cultural Policy: Intellectuals, Nationalism, and the Arts.” International Journal of Cultural Policy, 13(2), 185–202.
Sokka, Sakarias & Kangas, Anita (2006), “From Private Initiatives towards the State Patronage.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 9(1), 116–136.
KIRJAN TAI KOKOOMATEOKSEN OSA
Sokka, Sakarias (2022). ”Aims and allocations of public funding for culture in Finland.” In: Sokka, S. (ed.), Cultural policy in the Nordic welfare states: aims and functions of public funding for culture. Nordisk kultrufakta 2022:01. Nordic Council of Ministers.
Sokka, Sakarias & Johannisson, Jenny (2022). ”Introduction: Cultural policy as a balancing act.” In: Sokka, S. (ed.), Cultural policy in the Nordic welfare states: aims and functions of public funding for culture. . Nordisk kultrufakta 2022:01. Nordic Council of Ministers.
Renko, Vappu & Luonila, Mervi & Ruusuvirta, Minna & Sokka, Sakarias (2019). ”European Capitals of Culture in Finland.” Teoksessa: Schneider, W. & Jacobnsen, K. (toim.) Transforming Cities. Paradigms and potentials of Urban Development Within the “European Capital of Culture”, s. 223-232.
VERTAISARVIOIMATTOMAT KIRJOITUKSET TIETEELLISISSÄ AIKAKAUSLEHDISSÄ
Makarychev, Andrey, Pyykkönen, Miikka & Sokka, Sakarias (2020), ”Culture as an instrument.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 23(2), 81−85.
Sokka, Sakarias (2020), ”Cultural policy research spread across disciplines and administrative sectors.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 23(1), 5−6.
Sokka, Sakarias (2019), ”Rhetoric and practice do not always meet in the implementation of cultural policies.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 22(1), 5−7.
Sokka Sakarias, Tobias Harding, Linnéa Lindsköld & Nanna Kann-Rasmussen (2018), ”To lead or not to lead? And how?” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 21(2), 159−160.
Sokka, Sakarias (2018), “It’s all about policy. Introduction to issue 1/2018.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 21(1), 3−4.
Sokka, Sakarias (2017), “Against collective delusions and miscopnceptions – Introduction to issue 1-2/2017.” Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 20(1-2), 5−7.
Sokka, Sakarias (2015), Book review of McGuigan (ed.) (2014), Raymond Williams on Culture and Society: Essential Writings. International Journal of Cultural Policy, 21(5), 631–633.
Sokka, Sakarias (2012), ”’Kansamme kykyyn itse arvostella ei voi luottaa!’: Taidelautakunnat valtiollisina asiantuntijaeliminä ennen toista maailmansotaa.” Lectio praecursoria 24.11.2012. Ennen ja nyt – Historian tietosanomat, no. 2/2012. Turun yliopisto. (www.ennenjanyt.net)
ARTIKKELIT KONFERENSSIJULKAISUISSA
Jakonen, Olli, Renko, Vappu, Ruusuvirta, Minna & Sokka, Sakarias (2019), ”Culture and cross-sectoral collaboration in the city of Espoo” (NCCPR2019, Proceedings: konferenssiosallistujille avoin nettijulkaisu).
Sokka, Sakarias (2018), ”Role of culture and sport policies in generating wellbeing among local residents” (ICCPR2018, Proceedings: konferenssiosallistujille avoin nettijulkaisu).
Sokka, Sakarias (2017), “Participatory procedures in arts policy” (NCCPR2017, Proceedings).
Sokka, Sakarias (2012), ”Can public support of arts be fair?” (ICCPR2012, Proceedings: konferenssiosallistujille avoin nettijulkaisu).
Kangas, Anita & Sokka, Sakarias & Mertanen, Tomi (2010), ”Insomniac Isomorphia? Homogenization in Finnish Cultural Policy.” (ICCPR2010, Proceedings: konferenssiosallistujille avoin nettijulkaisu).
Sokka, Sakarias (2009), “Forging Familiar Paths? Cast of Finnish Art Policy.” (ESA2009 Full Papers: CD).
Sokka, Sakarias (2007), “Cultural Policy in a Spatiotemporal Review.” (The Third Nordic Conference on Cultural Policy Research: konferenssiosallistujille avoin nettijulkaisu).
Sokka, Sakarias & Kangas, Anita (2006), “Behind the Beginnings of the Finnish Cultural Policy.” (ICCPR2006, Proceedings: CD).
Sokka, Sakarias & Kangas, Anita (2005), “From Private Initiatives towards the State Patronage.” (Den andra nordiska konferensen för kulturpolitisk forskning, Proceedings).
KUSTANNETUT TIETEELLISET ERILLISTEOKSET
Sokka, Sakarias & Kangas, Anita & Itkonen, Hannu & Matilainen Pertti & Räisänen Petteri (2014), Hyvinvointia myös kulttuuri- ja liikuntapalveluista. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu -sarjan julkaisu no. 77. KAKS: Sastamala.
TOIMITETUT KIRJAT
Sokka, Sakarias (ed.) (2022), Cultural policy in the Nordic welfare states: aims and functions of public funding for culture. Nordisk kultrufakta 2022:01. Nordic Council of Ministers.
Pyykkönen, Miikka & Simanainen, Niina & Sokka, Sakarias (2009), What About Cultural Policy? Interdisciplinary Perspectives on Culture and Politics. SoPhi 114. Minerva: Helsinki/Jyväskylä.
JULKAISTUT KEHITTÄMIS- TAI TUTKIMUSRAPORTIT
Sokka, Sakarias (2016), Kolmen vuoden kokemukset. Selonteko Taiteen edistämiskeskuksen toiminnasta.
Sokka, Sakarias & Haajanen, Marko (2002), Kulttuuri maakuntien vahvuutena: selvitys maakuntien liitoista alueellisten kulttuurilinjausten määrittäjinä. Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osaston julkaisusarja Nro 7/2002. Opetusministeriö: Helsinki.
ARTIKKELIT OPPIKIRJOISSA
Sokka, Sakarias (2007), ”Jälkisanat.” Teoksessa: Itkonen & Kaitavuori (toim.), Kansalliset kulttuurilaitokset. SKS: Helsinki.
Sokka, Sakarias (2007), ”Slutord.” Teoksessa: Itkonen & Kaitavuori (toim.), Våra nationella kulturinstitutioner. SLS: Helsingfors.
OPINNÄYTTEET
Sokka, Sakarias (2003), Kansallismielisyys, ’kulttuuri’ ja keisarillinen Saksa: kansallisvaltion ja sen hallinnon ’kulttuuriin’ perustuva legitimointi Heinrich von Treitschken (1834−1896) Berliinin yliopistossa pitämien luentojen ilmentämänä.
Sokka, Sakarias (2012), ”Kansamme kykyyn itse arvostella ei voi luottaa!”: taidelautakunnat valtiollisina asiantuntijaeliminä ennen toista maailmansotaa. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 452. Jyväskylän yliopisto: Jyväskylä.
- Lisäksi useita katsauksia ja lyhyempiä artikkeleita sekä yleistajuisia tekstejä ammattilehdissä ja suuremmalle yleisölle tarkoitetuissa julkaisuissa.
-
Asiantuntijatehtävät ja muu toiminta
Avaa SuljeAjankohtaiset tai viime vuosina päättyneet asiantuntija- ja luottamustehtävät:
- Jäsen, kulttuuripoliittista selontekoa valmisteleva työryhmä
- Toimituskunnan jäsen, Nordisk kulturpolitisk tidsskrift / The Nordic Journal of Cultural Policy (1.1.2021-)
- Kansallisen järjestelytoimikunnan jäsen, Kulttuuripolitiikan tutkimuksen päivät 2022 (Jyväskylä, 17.-18.3.2022).
- Päätoimittaja, Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (1.1.2017-31.12.2020).
- Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seuran hallitus (varapj. 2017-18, pj. 2016-17).
- Ohjausryhmän jäsen, Opetus- ja kulttuuriministeriön taiteen ja kulttuurin tilasto- ja tietoperustahanke (2019).
- Kansallisen järjestelytoimikunnan jäsen, Kulttuuripolitiikan tutkimuksen päivät 2018 (Turku, 8.-9.11.2018).
- Selonteko Taiteen edistämiskeskuksen (TAIKE) toiminnasta, selvitysmies (2016).
- Kulttuuripolitiikan alan väitöskirjan ohjausryhmän jäsen (2016-).
- Kansallisen järjestelytoimikunnan jäsen (2016-2017), Nordic Conference on Cultural Policy Research (NCCPR) / den 8. nordiska konferensen för kulturpolitisk forskning (Hki, 23.-25.8.2017).
- Alvar Aalto -seura, hallituksen jäsen (2013-2017).
- Asiamies, Eero ja Erkki Fredriksonin säätiö (2015-2016).
- Kansallisen järjestelytoimikunnan jäsen, Kulttuuripolitiikan tutkimuksen päivät (Jkl, 6.-7.10.2016).
- Jäsen kahden kulttuuripolitiikan alan väitöskirjan arvosanalautakunnassa (2015, 2016).
- Jyväskylän yliopiston kulttuuritoimikunta (2015-2016).
- Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta (varajäsen 2014-2016, jäsen 2009-2013).
- SKR:n taiderahoitusta selvittäneen työryhmän jäsen (2013-2015).